Scenariusz lekcji do wykorzystania na przedmiocie wychowanie do życia w rodzinie lub na godzinie wychowawczej.
Autor: mgr Renata Grosicka
Temat: Komu zagraża HIV/AIDS? (2 jednostki metodyczne)
Treści: - choroby przenoszone drogą płciową - AIDS - drogi przenoszenia zakażenia - profilaktyka – aspekt społeczny.
Cele ogólne: - zagrożenia współczesnej cywilizacji - HIV/AIDS
Cele operacyjne: - uczeń potrafi wskazać pojęcia kluczowe – HIV/AIDS - wie, na czym polega różnica między HIV i AIDS - określa sytuacje sprzyjające zarażeniu - wie, jakie zachowania sprzyjają zakażeniu - wykazuje postawę tolerancji i ostrożności wobec osób zakażonych - wie, na czym polega profilaktyka HIV/AIDS - umie przyjąć odpowiednią postawę w sytuacjach ryzykownych - broni własnej nietykalności seksualnej i szacunku dla swojego ciała.
Metody: - mini wykład - burza mózgów - rozmowa kierowana - argumenty „za” i „przeciw” - wywiad - technika zdań niedokończonych.
Przebieg lekcji:
1. Wysłuchanie wywiadu „Jak postępować?” („Wychowanie prorodzinne i seksualne” pod redakcją Janiny Miazgowicz, materiały pomocnicze dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, wydawnictwo „Powiernik Rodzin”, Katowice 1998, str. 289 - 290 ).
2. Podział klasy na grupy 4 osobowe. Każda grupa dostaje arkusz z napisem „HIV/ AIDS” i zapisuje skojarzenia związane z tymi hasłami (np. zakażenie, cierpienie, lęk, strzykawka, strach, śmierć, prostytucja, przygoda, homoseksualizm, strzykawka...itp. ) Przedstawiciel każdej grupy odczytuje.
3. Skojarzenia dzielimy na „myśli” i „uczucia” i zapisujemy na jednej planszy w 2 kolumnach.
4. Podział uczuć na konstruktywne i destruktywne. Pytanie: „co przeważa?”. Wniosek: „ten problem nie niesie ze sobą nic pozytywnego”.
5. Wykład: poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy, rozróżnianie tych dwu pojęć. Słuchając wykładu uczniowie uzupełniają karty pracy (indywidualnie): „a/ Napisz, czego dotyczył wykład............................... b/ Wirus nosi nazwę.........., a choroba......................... c/ Choroba została przywieziona z ............................. d/ Liczba osób zakażonych tym wirusem, to około.....
6. Sposoby zakażenia wirusem HIV (praca w grupach). Każda grupa otrzymuje arkusz papieru podzielony na 3 kolumny: - zachowania ryzykowne - zachowania bezpieczne - nie wiem, oraz przykłady zachowań na karteczkach w kopertach. Uczniowie przyklejają karteczki w odpowiednich kolumnach. Dyskusja na temat niektórych zachowań: „ryzykowne czy też nie”. Poszerzenie wiedzy uczniów o informacje, że wirus HIV został wykryty w krwi, płynie nasiennym, wydzielinie z pochwy, mleku matki, ślinie, pocie, łzach, przy czym źródłem zakażenia głównie jest krew, płyn nasienny, wydzielina z pochwy, mleko matki, a najmniejsze stężenie jest we łzach. Omówienie zachowań najbardziej ryzykownych oraz tych sytuacji, podczas których nie można się zakazić (wspólne posiłki, korzystanie z tego samego prysznica, towarzyski pocałunek w policzek...) Jak minimalizować niebezpieczeństwo zakażenia? (wyjaśnienie, że prezerwatywa nie chroni przed zakażeniem, gdyż pory w lateksie, z którego jest zrobiona są kilkakrotnie większe od wirusa i może się przez nie przedostać). - abstynencja seksualna i stałość obu partnerów - unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych i narkotyków - zachowanie środków ostrożności w kontaktach z nosicielem.
7. Dyskusja dotycząca postawy emocjonalnej uczniów wobec chorych, mająca na celu wypracowanie postawy tolerancji dla nosicieli i uświadomienie uczniom, że odczuwany przez nich strach nie powinien rodzić agresji lecz ostrożność. - czy w kontaktach z chorymi, nosicielami odczuwamy strach? - Czy jest to zjawisko normalne? - Jak strach pokonać?
8. Praca na 2 „wyspach” („zgadzam się”, „nie zgadzam się”) Uczniowie ustawiają się na „wyspach” i przekonują się wzajemnie co do niektórych stwierdzeń, np. – Ludzie z HIV powinni izolować się od innych. - Ludzie z HIV powinni być karani, jeśli zarażą.itp
Opracowanie: Renata Grosicka |